با سلام خدمت همه همراهان عزیز وردپرس ؛
بهینهسازی موتور جستجو (به انگلیسی: Search Engine Optimization (SEO)) که گاهی در فارسی به آن سئو گفته میشود عملیاتی است که برای بهبود دید یک وبگاه یا یک صفحهٔ وب در صفحه نتایج موتورهای جستجو که میتواند طبیعی و یا الگوریتمی باشد، میگویند. این یکی از روشهای بازاریابی موتور جستجو است. به صورت کلی وبگاههایی که دارای بالاترین مکان و بیشترین تکرار در صفحهٔ نتایج موتورهای جستجو باشند، بازدیدکنندهٔ بیشتری از طریق موتورهای جستجو به دست میآورند. برای وبمسترها یکی از عوامل مهم و حیاتی بدست آوردن کاربران جدید از موتورهای جستجو و بخصوص گوگل میباشد.
سئو به معنای تکنیکهایی است که با استفاده از آنها می توان رتبه سایت مورد نظر را در نتایج گوگل و سایر موتورهای جستجو بهبود داد. در حال حاضر متخصصین سئو از بالاترین درآمد در بین انواع متخصصین در رشته IT برخوردار هستند.
سئو یک فرایند تقریبا وقتگیر و یک علم وسیع می باشد که دائم جزئیات آن در حال تغییر است، سئو سایت شما را با موتورهای جستجو دوست می کند تا آنها سایت شما را در صفحات اول برای کاربران جستجوگر خود نمایش دهد که در نتیجه شما بازدیدهای کاملا رایگان، اصلی و طبیعی دریافت کنید.
سئو عبارت جایگزین SEO است که وبمسترهای ایرانی آنرا ابداع کردهاند.این عبارت از نظر زبان فارسی غلط هست و عبارت معادل SEO باید عبارت مخفف اسایاو باشد اما بدلیل تلفظ و نوشتار راحت تر در بین وبمسترهای پارسی زبان از عبارت سئو استفاده میشود. معنای لغوی سئو در معنای لغوی SEO که مخفف Search Engine Optimization است نهفته است، عبارت Search Engine Optimization به معنی بهینه سازی برای موتور جستجوگر پس معنی لغوی عبارت SEO و سئو هم بهینه سازی برای موتور جستجوگر میباشد.بهینه سازی برای موتور جستجوگر به عملیاتی گفته میشود که سایت را قابل فهم تر برای موتورهای جستجوگر می کند. و این فهم بیشتر باعث ارتقا رتبه و رسیدن به رتبه مناسب سایت است.
اهمیت این موضوع از آنجا ناشی می شود که اکثر مردم از موتورهای جستجو برای رسیدن به مطلب یا محصول مورد نظر خود استفاده می کنند. بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجوگر معروف بسیار حائز اهمیت است. به عنوان مثال در گوگل و یاهو، اکثر مردم فقط به صفحه اول نتایج جستجو نگاه می کنند. بنابراین برای داشتن ترافیک بالا از طرف موتورهای جستجو، این مسأله الزامی است که سایت شما در صفحه اول نتایج جستجو قرار گیرد و سئو نقش موثری در این امر ایفا می کند.
در بازار رقابتی امروز سئو مهمتر از همیشه خودنمایی می کند. میلیونها کاربر از موتورهای جستجو برای حل مشکلات و پیدا کردن پاسخ سوالات خود استفاده می کنند. بنابراین به وضوح روشن است اگر صاحب یک وبلاگ ، سایت یا فروشگاه اینترنتی باشید سئو میتواند باعث رشد و رسیدن به اهداف کسب و کارتان شود.
سئو را میتوان مجموعهای از روشها برای تغییر استراتژیک وب سایتها دانست. این فرآیند به بیان مهمترین عوامل مرتبط صفحه و افزایش اهمیت آن در صفحه نتایج جستجو، میپردازد. سئو فرآیند سادهای نیست که به راحتی پیادهسازی شود زیرا نیازمند دانش زیاد، علم پیش زمینهای و صبر است. موتورهای جستجو با تغییر مداوم الگوریتمهای رتبهبندی خود غیر قابل پیشبینی هستند؛ بنابراین وظیفه مهندسین سئو بروز نگه داشتن اطلاعات خود در این زمینه است. الگوریتم رتبهبندی گوگل دارای بیش از ۲۰۰ معیار جهت رتبهبندی یک سایت است. از این رو مهندسین سئو میبایست مهمترین این معیارها را جهت پیادهسازی موفق سئو بدانند.
همینطور که از عنوان مشخص است فاکتورهای سئو داخلی به عوامل بهینه سازی داخلی سایت اشاره دارد و سایت را برای کاربران و موتورهای جستجو استاندارد می سازد. عناصر مهم این بخش شامل :
– کلمات کلیدی (Keywords) : هر صفحه دارای یک هدف و موضوع مشخص است که با استفاده از کلمات کلیدی می توانیم محتوا و موضوع صفحه را به موتورهای جستجو انتقال دهیم. برای مثال صفحه یک محصول مانند “دوربین عکاسی” شامل تنوعی از کلمات (لنز دوربین،لوازم جانبی دوربین و…) است که در متن ، عکس(ALT Tags) و عناصر HTML قرار گرفتهاند.
– تگ عنوان (Title Tags) : عنوان صفحه در SERP(صفحه نتایج موتور جستجو) و همچنین تب مرورگرتان قابل مشاهده است. این یکی از مهمترین و قویترین سیگنالها به شمار میرود و شامل کلمه کلیدی و اگر مایل هستید برند کسب وکارتان باشد. برای جدا کردن برند از عنوان صفحه از – _ | » « استفاده کنید.
– تگ Header tags) H) : بیشتر صفحات وب به چند بخش و سرفصل تقسیم میشوند که با تگهای h نمایش مییابند. تگ <h1> میتواند شامل کلمه کلیدی اصلی باشد و دیگر تگها شامل h2 تا h6 دارای کلمات مترادف باشند.
– بهینه سازی محتوا (Content Optimization) : محتوای صفحه و مقاله شما باید حاوی کلمه کلیدی اصلی و حداقل با طول ۳۰۰ کلمه باشد. اگر مدام محتوای بی کیفیت و کوتاه انتشار دهید ممکن است به خاطر ارایه محتوای نازک (thin content) تحت مجازات الگورتیم گوگل پاندا قرار بگیرید.
– لینک های داخلی (Internal Linking) : منو و لینکهای ناوبری (navigation bars) باعث میشود که بتوانید مهمترین بخشها و دستههای سایت خود را به کاربران و موتورهای جستجو معرفی کنید، بنابراین از سالم بودن و در دسترس بودن این لینکها اطمینان حاصل کنید.همچنین هنگامی که در یک مقاله امکان ارتباط با بخشها و دیگر مقالات مرتبط فراهم است حتما لینک داخلی (Internal Linking) را مدنظر داشته باشید.
– ساختار آدرس ها (SEO-Friendly URL) : ساختار URL مهم است زیرا کمک می کند تا موتورهای جستجو درک بهتری از محتوا و آدرس صفحه داشته باشند. با قرار گرفتن کلمه کلیدی در URL یک صفحه حتی کاربران هم نیز میتوانند محتوای آن را حدس بزنند. بهتر است از حروف ربط مانند (با ، را ، or، in…) و اعداد و سمبلها در ساختار آدرس اینترنتی استفاده نکنید.
– انتخاب نام و توصیف تصاویر(Alt Tags) : تصاویر شما باید از طریق تگ Alt بهینه سازی و قابل توصیف بشوند. اگر عکس روی هاست مربوط به خود سایت آپلود می شود نام آن نیز باید گویای محتوای تصویر باشد.
– مطمئن شوید که ساختار کدنویسی معتبر (valid) و معماری سایت استاندارد باشد
– مطمئن شوید که سایت شما برای نمایش در تلفن هوشمند و تبلت و دیگر دستگاه ها بهینه و واکنشگرا (Responsive) است.
– مطمئن شوید صفحات سایت شما با سرعت مناسبی بارگذاری می شود. سرعت سایت یکی از عوامل مهم در رتبهبندی و حتی موجب کم یا زیاد شدن نرخ خروج از سایت (Bounce rate) است.
لینک بیلدینگ به معنای ارائه راهکارهای جهت دریافت لینک از دیگر سایتها است. لینک بیلدینگ محبوبترین و تاثیر گذارترین عامل رتبه بندی در بهینه سازی خارجی به شمار میرود. یکی از بهترین روشهای دریافت لینک تولید محتوای با کیفیت و ارزشمند است. به عنوان مثال هر کسی دوست دارد می تواند این مقاله را در شبکههای اجتماعی با دوستان خود به اشتراک بگذارد یا از وبلاگ و سایت خود به این مقاله و منبع لینک بدهد، درواقع با اینکار به موتورهای جستجو میگویم این صفحه دارای اطلاعات معتبر و مفید است. از روشهای دیگر میتوان موارد زیر را نام برد :
تکنیکهای بهینه سازی سایت به دوبخش کلی تقسیم شده اند :
تکنیک های سئو در این بخش دارای ویژگیهای زیر هستند :
تکنیک های سئو کلاه سیاه بر این اساس شناخته میشوند :
به طور کلی هدف سئو کلاه سفید جلب رضایت کاربر و خشنود نگه داشتن آن است ، اما در سئو کلاه سیاه صرفا برای کسب رتبه در موتورهای جستجو تلاش می شود.
ترافیک حاصل از سمت موتورهای جستجو هنوز هم بهترین نوع جذب بازدیدکننده و مشتری برای سایت به شمار می رود و میتواند باعث موفقیت یا شکست یک کسب و کار آنلاین شود. مهم است که برای کسب سهم در این حوزه برنامه ریزی و استراتژی مناسب را پیش بگیرید.
سلام خدمت همراهان وردپرس؛ یکی از راههای جلوگیری از نفوذ ربات ها و همچنین هکرها به ...
در خدمت شما هستیم با آموزش قرار دادن دکمه پسند کردن یا همان لایک بدون نیاز به افزونه ...
روش گوگل این است که همواره به دنبال بهترین راه هاست تا سایت خوب را از سایت بی کیفیت ...
۳۳۳۶
بازدید
۰
دیدگاه
1
علاقه مندی