مهم ترین تفاوت های SEO و SEM در چیست؟

صفحه نخست » آموزش وردپرس » مهم ترین تفاوت های SEO و SEM در چیست؟
طراحی سایت

seo-sem-screenshot-parswp

SEM چیست؟

SEM همانطور که توسط ویکیپدیا تعریف شده است یک شکل از بازاریابی اینترنتی است که شامل ارتقاء وب سایت با افزایش دید در صفحات نتایج موتور جستجو از طریق بهینه سازی و تبلیغات است .

کلمه SEO مخفف Search Engine Optimization است اما SEM مخفف Search Engine Marketing می باشد .

برای اینکه این مفهوم رو بهتر بشناسیم بهتر است که ابتدا تفاوت SEM  و SEO را بررسی کنیم .

تفاوتهای SEM  و SEO در چیست؟

SEO : بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو گر به طوری که کاربران اینترنت به سایت ما هدایت شوند . SEO اقداماتی هستند که سبب می شوند محتوای یک سایت خیلی راحت در اختیار کاربران قرار گیرند . این هدف با اقداماتی مثل کم کردن حجم سایت , تولید محتواهای جذاب برای سایت , انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای سایت و … محقق می شود .

SEM : بازاریابی برای موتورهای جستجوگر است . یعنی هر اقدامی که در راستای استفاده از امکانات و تکنولوژی موتورهای جستجوگر با هدف جذب بیشتر کاربر و بازدید کننده صورت می گیرد تا درنهایت از سایت درآمد بیشتری داشته باشیم در این دسته قرار می گیرند .

پس با توجه به این توضیحاتی که از SEM ارائه کردیم , مفهوم SEM بخشی از همان مفهوم گستردهء SEO است . در واقع شما اول باید سایت خود را SEO  کنید یعنی برای موتورهای جستجور بهینه کنید تا بازدید کننده های بیشتری به سایت شما بیآیند و در قدم بعدی این بازدید ها رابا استفاده از SEM تبدیل به درآمد و پول از سایتتان نمائید .

مهترین اقداماتی که در زمینه SEM  صورت می گیرد :

یکسری اقدامات در که در زمینهء SEM برای سایت انجام میشوند,عبارت اند از :

  •  انتخاب کلمات کلیدی
  • بررسی وضعیت فعلی سایت و رقبای آن
  • اصلاح ساختار سایت
  • تنظیم متاها و عناوین سایت
  • بهینه سازی سایر پارامترهای سایت
  • معرفی سایت به موتورهای جستجوگر
  • افزایش محبوبیت و پیوندهای سایت و مدیریت این پروسه
  • شرکت در برنامه های PFI
  • تحلیل آمار سایت
  • بالا بردن رتبه ها (کنترل رتبه ها و اعمال تغییرات مورد نیاز)
  • انتخاب موتورهای جستجوگر برای سرمایه گذاری بر آنها
  • بهینه سازی اخبار و Press Release

اگر بخواهیم از مطالبی که تا اینجا گفته ایم یک نتیجه گیری کلی داشته باشیم باید بگویم که SEM از دوقسمت تشکیل شده است :

۱- گرفتن بازدید از موتوهای جستجوگر مثل گوگل که کاملا رایگان است .

۲- تبلیغات در موتورهای جستجوگر باز هم مثل گوگل که کاملا غیر رایگان و پولی است .

seo-sem-parswp

همانطور که در تصویر بالا میبیند و البته شاید برای خود شما هم پیش آمده باشد زمانی که کلمه ای را سرچ می کنید مثل تصویر بالا که کلمهء

sandals for girle را جستجو کردیم,با دو دسته لینک که برای ما باز می شود مواجه می شویم :

لینک هایی که بر اساس SEM باز می شوند و لینک هایی که براساس SEO برای شما نمایش داده می شوند .

دستهء اول لینک های SEM سایت هایی هستند که با استفاده از یکی یا همهء روشهای زیر در گوگل رتبه گرفتند :

۱- این سایت ها به دایرکتورهای بزرگ و شناخته شده هزینه ای را پرداخت کردند تا سایتشان را در جستجو ها در بهترین رتبه به کاربران نمایش دهد . در این روش میزان پرداخت با میزان محبوبیت سایت در بین کاربران نسبت مستقیم دارد .

۲- استفاده از همان روش های سنتی و قدیمی که قرار دادن تبلیغات پولی سایت شما در موتورهای جستجو است . که هزینه اش بستگی به کلمهء کلیدی مورد نظر شما وتعداد نمایش به بازدیدکنندگان صفحات جستجو دارد .

۳- روش تبلیغات کلیکی (PPC) که گوگل پرچمدار استفاده از این روش است و روش کارش به این صورت است که این سایت ها میزان هزینه ای که برای تبلیغاتشان در نظر گرفته اید و کلمهء کلیدی که می خواهند براساس آن در گوگل رتبه بگیرند را مشخص می کنند . بعد از اینکه این هزینه به گوگل پرداخت شد به ازای هر کلیک که روی لینک سایتشان در نتایج گوگل می شود از حسابشان کم می شود .

اینها روش هایی بودند که با استفاده از آنها میتوان خیلی سریع در گوگل رتبه گرفت . حالا ببینیم که مزایا و معایب روش SEM چیست؟

مزایای روش SEM

شاید مهمترین و اصلی حسن SEM به SEO این باشد که SEM در کمترین زمان بیشترین بازدید کننده را برای سایت شما فراهم میکند . پس اگر عجله دارید و می خواهید که خیلی سریع بازدید کننده های زیادی به سایتتان بیایند از روش SEM استفاده کنید چون SEO برای اینکه به نتیجه برسد شاید حداقل ۱ تا۴۰ روز زمان بر است .

معایب SEM

اصلی ترین,مهمترین و بزرگترین عیبی که روش SEM دارد البته در ایران این است که سایت هایی به گوگل هزینه پرداخت می کنند زمانی که لینک سایتشان در نتایج باز میشود و کاربر به آدرس داده شده می رود با صفحهء پیوندها روبرو می شوند . دلیلش هم این است که با پرداخت هزینه به گوگل از کشور دلار خارج می شود و برای جلوگیری از اینکار,این سایتهادر گوگل فیلتر هستند و در زیر آدرسشان در نتایج توضیحاتی نوشتند مثل این :

این سایت فیلتر نیست,این آدرس را در مرورگر وارد کنیدWWW…..COMو یا این سایت فیلتر نیست بااین شاره تماس بگیرید۳۳۳۳۳۳۳۳۳

مطمئناً این روش اصلا بازدهی خوبی ندارد چرا که کاربران اینترنت دنبال بهترین نتیجه در کمترین زمان ممکن هستند و این کارها شاید از حوصلهء کاربر خارج باشد .

موضوع دیگر این است که بعد از تمام این مسائل سایت شما در گوگل رتبه گرفت و کاربر به سایتتان آمد :

کاربر با چه چیزی مواجه میشود؟

آیا مطالب و محتوای سایت شما پاسخگوی نیاز کاربر هست؟

آیا تبلیغات شما با موضوع سایتتان در ارتباط است یا خواستید سرِ گوگل و کاربران را کلاه بگذارید؟

این کار هارا نکنید که عواقب خوبی ندارد و تمام هزینه و وقت خود را هدر داده اید .

نتیجه گیری :

با توجه به مسائلی که گفته شد به نظر سایت پارس وی پی SEO هم بهتره و هم بازدهی بهتری دارد و هم کم هزینه است . در عین حال که SEM  بدون داشتن SEO  مناسب خوب جواب نمی دهد . مطمئن باشید که یک بهینه سازی خوب وبا کیفیت می تواند هم بازدید کننده های خوبی برای سایت شما داشته باشد و هم در کنارش باعث درآمد زایی از سایتتان شود . حال که شاید هزینه ای که برای SEO می شود می تواند به مراتب کمتر از هزینه های SEM باشد . اما اگر از نظر هزینه محدودیتی ندارید میتوانید از روش SEM استفاده کنید .

اشتراک گذاری :
مطالب زیر را حتما بخوانید

روش غیر فعال کردن تمام افزونه‌ها در وردپرس

روش غیر فعال کردن تمام افزونه‌ها در وردپرس با سلام خدمت دوستان عزیز وردپرسی! به دلیل ...

آموزش ساخت نقشه سایت با Slick Sitemap

ساخت نقشه سایت در وردپرس نقشه سایت یکی از بهترین راه حل هایی است که ما می توانیم به ...

مدیریت تبلیغات در وردپرس با Ad Inserter

مدیریت تبلیغات در وردپرس با Ad Inserter درود بر همراهان پارس وی پی! تبلیغات یکی از ...

دیدگاه کاربران
نظرات کاربران برای این مطلب را دنبال کنید


برای نمایش دیدگاه کلیک کنید
    ۰ دیدگاه ثبت شده
اطلاعات پست

۲۸۹۴

بازدید

۰

دیدگاه

0

علاقه مندی

5 از 1 رای