طراحی سایت

سئو مبحث مهمی است که باید مطالعه ی زیادی درباره آن داشته باشید تا از راز و رمز آن سر دربیاورید! در مطلب قبلی آموزش افزونه سئو yoast را قرار دادیم که در واقع آموزش پنل تنظیمات این افزونه سئوی قدرتمند بود. در ادامه مبحث قبلی، آموزش نوشتن مطلب سئو شده توسط افزونه سئو yoast را برای شما قرار میدهیم که بسیار کاربردی است و با پنل کاربردی افزونه که در زیر ادیتور وردپرس و در برگه ها قرار دارد، کار خواهیم کرد تا متاهای نوشته هایمان را بهینه سازی کنیم.

نوشتن مطلب سئو شده توسط افزونه سئو yoast

پلاگین سئو Yoast

گام اول : انتخاب کلیدواژه‌ی کانونی

در افزونه WordPress SEO به کلمه یا عبارتی که بیشترین ارتباط را با موضوع پست دارد, کلیدواژه‌ی کانونی یا همان focus keyword گفته می شود. اولین مرحله برای نوشتن یک مطلب بهینه سازی شده انتخاب یک focus keyword مناسب می باشد. قبل از اینکه شروع به نوشتن محتوا کنید بهتر است جواب سوال های زیر را پیدا کنید:

  1. موضوع اصلی مطلبی که می خواهم بنویسم چیست؟
  2. آیا کاربران به محتوایی که من می نویسم نیاز دارند؟
  3. کاربران با چه کلید واژه هایی به دنبال محتوایی که من تولید می کنم می گردند؟

برای اینکه یک کلمه کلیدی مناسب برای مطالبی که می نویسد پیدا کنید بهتر است تا اول به سوال ۱ پاسخ دهید, یعنی اینکه موضوع اصلی مطلب شما چیست؟ زمانی که از موضوع اصلی مطلبی که می خواهید بنویسید مطلع شدید وقت آن می رسد تا به سوال ۲ پاسخ دهید.
باید بفهمید که آیا کاربران به محتوایی که شما تولید می کنید احتیاج دارند یا خیر. مثلا شما فکر کنید که زمان بسیار زیادی را صرف نوشتن یک مطلب می کنید که همه نکات سئو در آن رعایت شده باشد اما هیچ کس یا افراد بسیار کمی به دنبال آن مطلب باشند, در این صورت محتوایی که ایجاد کرده اید مخاطبی نخواهد داشت و بی مصرف باقی خواهد ماند. اگر مطمئن شدید که مطلبی که می خواهید بنویسد مورد نیاز کاربران است, باید به سوال سوم پاسخ دهید.
باید بدانید که کاربران مختلف به چه شکل به دنبال آن محتوا می گردند. مثلا در نظر بگیرید موضوع اصلی مطلب شما نحوه ساخت توپ گلف است, کاربران برای پیدا کردن این مطلب ممکن است عبارت های مختلفی را مانند زیر جستجو کنند:

  • نحوه ساخت توپ گلف
  • توپ گلف چطور ساخته می شود
  • آموزش ساخت توپ گلف
  • توپ گلف را چگونه می سازند
  • توپ گلف چجوری ساخته میشه
  • و …

از بین اشکال مختلفی که کاربران به دنبال آن مطلب می گردند یک یا چند مورد از آنها کاربرد بیشتری دارند. برای اینکه بفهمید کاربران بیشتر به چه شکلی به دنبال آن موضوع می گردند می توانید از ابزارهای Google Trends ,google keyword planner و google search suggestion استفاده کنید.

با استفاده از ابزار Google Trends می توانید یک درک کلی درباره نوع و میزان جستجوی عبارات در گوگل پیدا کنید. همچنین توسط این ابزار می توانید روند رشد یا تضعیف کلمات کلیدی را نیز ببینید و آنها را با کلمات کلیدی دیگر مقایسه کنید.

آموزش نوشتن مطلب بهینه سازی شده توسط افزونه سئو وردپرس

اما ابزار google keyword planner آمار دقیق تری از تعداد جستجو های یک کلمه کلیدی در ماه های اخیر را در اختیار شما قرار می دهد. البته این ابزار برای عبارات فارسی که جستجوی کمی دارند به خوبی عمل نمی کند.

آموزش نوشتن مطلب بهینه سازی شده توسط افزونه سئو وردپرس

ابزار سوم هم google search suggestion می باشد, در واقع این ابزار همان کلمات یا عباراتی هستند که همزمان با نوشتن متن جستجو در جعبه جستجوی گوگل مشاهده می کنید.

آموزش نوشتن مطلب بهینه سازی شده توسط افزونه سئو وردپرس

با استفاده از این سه ابزار شما می توانید به درک درستی از نحوه جستجوی کاربران درباره موضوع انتخابی خود دست یابید. پس بعد از اینکه متوجه شدید که کاربران به چه شکلی به دنبال محتوای شما می گردند بهتر است تا یک کلمه یا عبارت کلیدی مناسب که تقریبا بین اکثر آنها مشترک است را انتخاب کنید و آن را در جعبه کلیدواژه‌ی کانونی افزونه Yoast قرار دهید. با وارد کردن عبارت انتخابی خود در جعبه focus keyword یک لیست از عبارات مشابه و پیشنهادی را می بیند, در اصل این ویژگی از ابزار google search suggestion استفاده می کند.

آموزش نوشتن مطلب بهینه سازی شده توسط افزونه سئو وردپرس

پس از قرار دادن کلمه کلیدی در جای خودش, یک بخش جدید در زیر آن ظاهر می شود. کار این بخش بدین صورت است که افزونه با توجه به کلمه کلیدی که انتخاب کردید پست شما را آنالیز می کند و تعداد دفعاتی که از کلید واژه در بخش های مختلف مطلب استفاده کردید را به شما نشان می دهد.

آموزش نوشتن مطلب بهینه سازی شده توسط افزونه سئو وردپرس

در این بخش عبارت No به معنای عدم استفاده از کلیدواژه در بخش مورد نظر است. همچنین Yes به این معنا است که شما از کلید واژه در آن بخش استفاده کردید و تعداد دفعاتی که از آن استفاده کردید را نیز نشان می دهد. پس از اینجا به بعد ما باید به این بخش توجه ویژه ای داشته باشیم زیرا این بخش می تواند یک دید کلی از مطلبی که می نویسید به شما ارائه کند. در گام های بعدی نحوه تنظیم کردن هر بخش را که در این قسمت تاثیر گذار است را آموزش می دهیم.

گام دوم: انتخاب عنوان

حال نوبت به انتخاب یک عنوان مناسب برای مطلب می رسد. برای انتخاب یک عنوان بهینه بهتر است تا موارد زیر را در نظر بگیرید:

  1. عنوان مطلب برآیندی از تمام محتوای آن مطلب باشد
  2. با کمترین عبارتها هدف آن مطلب بیان شود
  3. عنوان مطلب برای کاربران جذاب باشد
  4. عنوان مطلب دربردارنده کلیدواژه‌ی کانونی باشد

سعی کنید عنوان مطلب را به نحوی انتخاب کنید که کاربر را در اولین نگاه مجذوب خود کند, منظورم این نیست که مانند برخی از سایت هایی که تعدادشان هم روز به روز در حال افزایش است فقط به خاطر جذب کردن کاربران عنوان هایی دروغین را به کار ببرید بلکه منظورم این است که شما باید با توجه به موضوع کلی مطلب خود یک عنوان را که سریعتر بتواند کاربر را به خودش جذب کند انتخاب کنید. همچنین سعی کنید در عنوان مطلب از کلید واژه ای که در گام یک انتخاب کردید به شکلی هنرمندانه استفاده نمایید.

پلاگین سئو Yoast

توجه داشته باشید که شما می توانید عنوانی که در سایت دیده می شود را با عنوانی که ربات ها می بینند متفاوت کنید. برای این کار می توانید در بخش عنوان مطلب, همان متنی که می خواهید برای آن مطلب در سایت دیده شود را قرار دهید و در فیلد عنوان seo واقع در جعبه افزونه سئو, متنی که می خواهید در تگ title صفحه برای موتور های جستجوگر و مرورگر ها نشان داده شود را وارد کنید.

گام سوم: انتخاب url

برای انتخاب URL مطلب به نکات زیر توجه کنید:

  1. url هم مانند عنوان باید در برگیرنده کلید واژه کانونی مطلب شما باشد
  2. آدرس باید به گونه ای باشد تا کاربران راحت بتوانند آن را به خاطر بسپارند
  3. آدرس مطلب نباید طولانی باشد و بهتر است از حروف اضافه در آن استفاده نشود
  4. برای مطلب فارسی بهتر است از url فارسی استفاده شود.

آدرس مطالب نیز مانند عنوان باید شامل کلمه کلیدی ای باشد که شما برای مطلب خود انتخاب کرده اید. برای انتخاب آدرس لازم نیست که دقیقا همان چیزی را که در عنوان قرار داده اید را به عنوان url ثبت کنید. بلکه بهتر است تا حروف اضافه (مثل با, در, به) را حذف کنید. برای راحتی کاربران بهتر آن است که شما از آدرس هایی کوتاه و خوانا استفاده کنید. برای مطلبی که عنوان و محتوای آنها فارسی است توصیه می شود از url فارسی استفاده کنید اما استفاده از url انگلیسی هم مشکلی ایجاد نمی کند. استفاده از url فارسی برخی اوقات کاربران را با مشکل مواجه می کند, مثلا کاربران نمی توانند به راحتی آنها را به خاطر بسپارند یا در مواردی دیده شده که به دلیل عدم پشتیبانی برخی از سیستم عامل ها از زبان فارسی کاربران مجبور می شوند تا از زبان عربی استفاده کنند و همین موضوع باعث بروز خطای ۴۰۴ می شود. نظر شخصی بنده این است که بهتر است از url انگلیسی استفاده شود تا مشکلات فوق پیش نیاید.

گام چهارم: نوشتن محتوای پست

پس از اینکه کلید واژه کانونی را انتخاب کردید و طبق نکات بالا عنوان و همچنین آدرس مطلب را نیز تنظیم کردید نوبت به نوشتن محتوای اصلی پست می رسد. برای تجزیه و تحلیل محتوای پست ها یک زبانه با عنوان تجزیه و تحلیل صفحه در جعبه افزونه سئو قرار دارد با باز کردن این زبانه شما یک لیست از نکاتی را می بینید که در کنار آنها دایره هایی به رنگ های قرمز و سبز وجود دارند. این دایره های رنگی به شما نشان می دهند که محتوایی که تولید کرده اید کدام یک از اصول سئو را رعایت کرده اند. برخی از این موارد تقریبا همان مواردی هستند که در زیر جعبه کلید واژه کانونی نیز چک می شدند. اما در این بخش علاوه بر آن نکات کلیدی یک سری نکات ریز دیگری نیز بررسی می شوند که رعایت کردن آنها می تواند باعث افزایش رتبه محتوای شما در نتایج شود. در ادامه مطلب به ترتیب توضیحاتی در مورد نکاتی که در این بخش بررسی می شود خدمت شما همراهان روکش ارائه می دهیم.

آموزش نوشتن مطلب بهینه سازی شده توسط افزونه سئو وردپرس

چند مطلب با یک کلید واژه مشابه : در اولین قدم افزونه Yoast در بین تمامی مطلبی که در سایت خود منتشر کرده اید به دنبال مطالبی با کلید واژه مشابه با مطلب فعلی می گردد. با مشاهده پست های مرتبط شما می توانید در مطلب خود به شکل های خلاقانه ای به آن مطالب لینک دهید. این کار چند مزیت دارد, یکی از مزایای آن این می باشد که کاربران در زمان خواندن مطلب می توانند به مطالب مشابه به راحتی دسترسی پیدا کنند.

استفاده از کلید واژه در تگ های هدینگ : برای اینکه یک پست با یک کلمه کلیدی مشخصی رتبه بالاتری در موتور های جستجوگر کسب کند, می توان از تگ های هدینگ استفاده کرد. تگ H1 که در عنوان پست استفاده می شود, پس شما در متن پست می توانید از تگ های H2 تا H6 استفاده کنید. بهتر است در استفاده از تگ های هدینگ در مطلب زیاده روی نکنید و همچنین همیشه سعی کنید به شکلی ماهرانه تگ های هدینگ را استفاده کنید به طوری که همزمان رضایت کاربر و همچنین موتور های جستجو را جلب کنید.

قرار دادن تصویر با ALT مناسب : همیشه تصاویر می توانند مفهوم اصلی یک مطلب را در یک چشم به هم زدن به کاربران نشان دهند. پس بهتر است تا در کنار محتوایی که تولید می کنید از تصاویر نیز استفاده کنید. همچنین حتما برای همه تصاویر ALT و title قرار دهید زیرا موتور های جستجو در حال حاظر تنها از طریق همین خصوصیات تگ img می توانند مفهوم عکس را بفهمند. توصیه می کنیم در بخش alt و title تصاویر از کلید واژه کانونی مطلب نیز استفاده کنید.

چگالی کلمات کلیدی را رعایت کنید : به تعداد دفعات استفاده از کلمه کلیدی در یک صفحه، نسبت به کل کلمات، Keyword Density گفته می شود. ربات ها این چگالی را، از طریق عنوان مطلب، متن داخل لینک ها و محتوای پست تشخیص می دهند. برخی از کارشناسان سئو بهترین تراکم کلمات کلیدی را ۱% بیان می کنند برخی افراد نیز چگالی ۲% و ۵% را مناسب می دانند. پس بهتر است تا در استفاده از کلید واژه کانونی مطلب زیاده روی نکنید زیرا اگر گوگل حس کن شما می خواهید با افزایش چگالی کلمه کلیدی رتبه بالاتری را در نتایج بدست آورید, ممکن است فکر کند شما از استراتژی سئو کلاه سیاه استفاده می کنید و در نتیجه رتبه سایت شما را کاهش دهد یا حتی به کلی سایت شما را از نتایج خود حذف کند.

لینک دادن به صفحات سایت های مرتبط دیگر : بهتر است در مطلبی که می نویسید به صفحات مشابه سایت های دیگر نیز لینک دهید. با لینک دادن مطلب خود به یک یا چند مرجع معتبر, موتور های جستجو مطلبی که منتشر می کنید را معتبرتر تصور خواهند کرد.

مطلب شما باید حداقل شامل ۳۰۰ کلمه باشد : از لحاظ سئو مطلبی که کمتر از ۳۰۰ کلمه داشته باشد, نشان دهنده محتوایی بی کیفیت است. بهتر است تا مطلبی که می نویسد حداقل شامل ۳۵۰ کلمه باشد.

حداکثر طول عنوان صفحه باید ۷۰ کارکتر باشد : عنوان مطلب حداکثر می تواند شامل ۷۰ کاراکتر باشد. اگر عنوان صفحه از این حد افزایش یافت موتور جستجو کاراکترهای اضافی را حذف می کند.

استفاده از کلمه کلیدی در پاراگراف اول : برای آنکه مطلب سایت شما در موتور های جستجو رتبه بالاتری را کسب کند بهتر است تا به شکلی ماهرانه از کلید واژه کانونی مطلب, در پاراگراف اول استفاده کنید. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که نباید با این کار کیفیت مطلب کاهش یابد.

گام پنجم: مشخص کردن توضیحات داده برای مطلب

پس از اینکه تمامی محتوای مطلب خود را طبق نکات ذکر شده در مرحله قبل نوشتید نوبت به تعیین یک خلاصه ای از مطلب برای موتور های جستجو می رسد. توضیحات داده یا همان meta description به یک خلاصه از محتوای صفحه گفته می شود که در اختیار موتور های جستجو قرار می گیرد. برای نوشتن یک description مناسب بهتر است تا به نکات زیر توجه کنید:

  1. بهتر است متنی که انتخاب می کنید برای کاربران جالب توجه باشد و بتواند موضوع اصلی پست را بیان کند
  2. محتوای description حتما باید با معنی باشد
  3. بهتر است از کلید واژه کانونی در توضیحات داده استفاده شود

افزونه Yoast در حالت پیشفرض وقتی شما مطلب را نوشتید به صورت خودکار یک قسمت از محتوا که کلید واژه کانونی قرار دارد را به عنوان توضیحات داده تعیین می کند. در اکثر مواقع این عملیات خودکار نتیجه جالبی در بر ندارد. پس بهتر است تا به صورت دستی یک توضیحات داده برای مطلب انتخاب کنید.

پلاگین سئو Yoast

برای تعیین کردن دستی توضیحات داده باید متن مورد نظر خود را با توجه به موارد ذکر شده در بالا در فیلد توضیحات داده وارد کنید. توجه داشته باشید که طول این متن نباید بیش از ۱۵۶ کاراکتر شود.

گام ششم : تصمیم خود را در رابطه با کلمات کلیدی متا قطعی کنید

کلمات کلیدی متا یا همان keywords meta tags مدت ها است که برای موتور جستجوی google و bing بی اهمیت شده اند. یعنی برای کسب رتبه های بالاتر در این دو موتور جستچو دیگر نمی توانید از آنها استفاده کنید. پس اگر دوست دارید از این دو موتور جستجو که کاربران بسیاری زیادی هم دارند رتبه بهتری بگیرید بهتر است دیگر از متای کلمات کلیدی استفاده نکنید. برای غیر فعال کردن متای کلمات کلیدی هم می توانید از آموزش تنظیمات افزونه سئو استفاده کنید. اما اگر به هر دلیل می خواهید از این وِیژگی منقرض شده استفاده کنید بهتر است تا حداکثر ۵ کلید واژه را در فیلد کلمات کلیدی متا وارد نمایید.

آموزش نوشتن مطلب بهینه سازی شده توسط افزونه سئو وردپرس

یک نکته کلیدی: keywords meta tags با بخشی که شما برچسب های وردپرس را وارد می کنید کاملا متفاوت است. وقتی شما یک یا چند کلید واژه را در فیلد افزونه Yoast وارد می کنید این کلید واژه ها به صورت زیر در تگ meta قرار می گیرند.

<meta name="keywords" content="پخت کباب، آموزش کباب، آموزش پخت کباب" >

اما برچسب های وردپرس مانند دسته بندی ها عمل می کنند, یعنی با استفاده از برچسب ها شما می توانید آرشیوهای مختلفی از مطالب مشابه درست کنید و آنرا در اختیار کاربران سایت خود قرار دهید. همچنین برای نمایش مطالب مرتبط نیز بهترین گزینه استفاده از برچسب های وردپرس می باشند.

آموزش نوشتن مطلب بهینه سازی شده توسط افزونه سئو وردپرس

گام هفتم : بررسی کامل مطلب

خوب حال نوبت به بررسی مطلب می رسد. برای بررسی مطلب خود می توانید به زبانه تجزیه و تحلیل صفحه مراجعه کنید.

آموزش نوشتن مطلب بهینه سازی شده توسط افزونه سئو وردپرس

همانطور که در گام چهارم هم گفتیم در این بخش اصول ریز سئو برای نوشتن یک محتوای بهینه بررسی می شود. مواردی که با رنگ سبز نشان داده شده اند به این معنا هستند که آن مورد به خوبی در محتوای شما لحاظ شده است اما مواردی که با رنگ زرد مشخص شده اند به این معنا می باشند که در آن بخش شما در حد متوسط کار کرده اید و می توانند بهتر از ایم هم باشند. اما مواردی که در کنار آنها رنگ قرمز قرار دارد به این معناست که شما هیچ توجهی به آن بخش نکرده اید. بهتر است با توجه به نکاتی که در گام چهارم بیان کردیم سعی کنید علامت کنار تمامی گزینه ها را حداقل به رنگ زرد تغییر دهید. البته باید به این نکته مهم هم توجه داشته باشید که نباید هیچ لطمه ای به محتوا وارد شود. یعنی شما نباید رضایت کاربران را فدای رضایت موتور های جستجو کنید.

آموزش نوشتن مطلب بهینه سازی شده توسط افزونه سئو وردپرس

در آخر هم افزونه Yoast با توجه به تمام نکات بهینه سازی ای که در نوشتن مطلب خود رعایت کرده اید یک امتیاز به مطلب شما می دهد. این امتیاز بین بد (رنگ قرمز) تا خوب (رنگ سبز) متغییر است. هرچه این امتیاز بیشتر باشد یعنی اینکه شما اصول سئو را در نوشتن آن مطلب بیشتر رعایت کرده اید.

اشتراک گذاری :
مطالب زیر را حتما بخوانید

افزودن نوشته به علاقه مندی ها در وردپرس با WP Favorite Posts

افزودن نوشته به علاقه مندی ها در وردپرس با WP Favorite Posts با عرض سلام خدمت ...

آژاکس و افکت افزودن به سبد خرید ووکامرس با WooCommerce Fly to ...

آژاکس و افکت دادن به سبد خرید ووکامرس با WooCommerce Fly to Cart Effect با سلام خدمت ...

نمایش دموی قالب ها و اسکریپت ها FBar نسخه ۱٫۴

کاربران محترم پارس وی پی برای شما عزیزان افزونه وردپرسی را قرار داده ایم که بوسیله آن ...

دیدگاه کاربران
نظرات کاربران برای این مطلب را دنبال کنید


برای نمایش دیدگاه کلیک کنید
    ۱ دیدگاه ثبت شده
  1. کاربر سایت
    کاربر سایت

    سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست
    اندرکاران وبسایت به این خوبی سپاسگزارم

اطلاعات پست

۲۹۷۱

بازدید

۱

دیدگاه

0

علاقه مندی

5 از 1 رای
  • تاریخ انتشار
  • ۱۰ آبان ۱۳۹۴
  • آخرین بروزرسانی
  • ۱۰ آبان ۱۳۹۴
  • دسته‌بندی‌
  • آموزش وردپرس , افزونه وردپرس
  • لینک کوتاه
  • برچسب ها
  • , , , ,
  • + نمایش تمام جزئیات