طراحی سایت

Page Rank روش گوگل برای اندازه‌گیری “اهمیت” صفحات است. زمانیکه تمام فاکتورهای دیگر نظیر درصد تکرار کلمات در عنوان صفحه، درصد تعداد تکرار کلمات در متن صفحه، ارزش مکانی کلمات و … محاسبه شدند، گوگل از‍ پیج رنک برای تنظیم نتایج جستجو، استفاده می‌کند و لذا سایتهایی که مهمتر هستند به رده‌های بالاتر می‌آیند.

Page Rank تنها قسمتی از مسائل تعیین کننده رتبه در لیستهای گوگل است. به طور مثال شواهد نشان داده است که گوگل این روزها به متن موجود در یک href برای تگ <a> اهمیت بیشتری قائل است تا PageRank .
PageRank جزئی از داستان لیست شدن در فهرست گوگل است، تلاش گوگل این است که همواره مربوط ترین نتایج را لیست کند، بزرگترین حسن یک موتور جستجو همین است، برای همین همه چیز در پیج رنک خلاصه نمی شود.

  • چگونه می‌توان PageRank ‌ یک صفحه را دانست؟ » برای این کار می‌توان تولبار مخصوص گوگل را از آدرس زیر دانلود کنید: https://toolbar.google.com» همچنین از لینک زیر نسخه ۴ Google Toolbar را می توانید دریافت نمایید.

    دانلود: Google Toolbar (Ver 4.0)

  • تولبار گوگل چقدر دقیق است ؟باید توجه کرد پیج رنکی که گوگل در تولبارش نشان می دهد با آنی که عملا در سیستم رتبه بندی اش از آن استفاده می کند، تفاوت دارد. در حقیقت تولبار گوگل دیر به دیر به روزرسانی می گردد و خود گوگل نیز به این موضوع اعتراف کرده است. لذا مدیران سایتها نباید نگران پیج رنک پایین سایت خود در تولبار گوگل باشند زیرا امکان دارد پیج رنک واقعی سایت آنها بیشتر از مقدار نشان داده شده باشد.همچنین تولبار گوگل‌ در بیان پیج رنک خیلی دقیق نیست. این تولبار دو محدودیت دارد:

    تولبار بعضی وقت ها حدس می زند. اگر کاربر، صفحه‌ای را مشاهده کند که در بایگانی گوگل وجود ندارد، اما صفحه‌ای خیلی نزدیک به آن در بایگانی گوگل وجود دارد، تولبار تخمینی از پیج رنک را نشان می‌دهد.

    تولبار تنها جایگزینی از پیج رنک واقعی را نشان می دهد. در حالیکه پیج رنک خطی است، گوگل از یک گراف غیر خطی برای نشان دادن آن استفاده کرده است. لذا در تولبار تغییر از ‍PR=۲ به PR=۳ نیاز به افزایش کمتری دارد، نسبت به حالتی که تغییری از PR=۳ به PR=۴ انجام گیرد.

    تمرکز بیش از حد بر روی پیج رنک برای بالا بردن رتبه ها در گوگل بی مورد است. در حقیقت سایتهای می توانند با بهینه سازی صفحات و ارایه محتوای مناسب به رتبه های مناسبی دست یابند.

  • پیج رنک واقعی:▪ Real PageRank▪ Toolbar PageRank

    ▪ (log base ۱۰)

    ▪ ۰ – ۱۰

    ۰

    ▪ ۱۰۰ – ۱,۰۰۰

    ۱

    ▪ ۱,۰۰۰ – ۱۰,۰۰۰

    ۲

    ▪ ۱۰,۰۰۰ – ۱۰۰,۰۰۰

    ۳

    و به همین ترتیب ادامه دارد…

    در ضمن الگوریتم محاسبه پیج رنک یک فرمول کاملا سری می باشد که گوگل همواره آنرا مخفی و در فواصل زمانی مختلف آنرا تغییر جزئی می دهد که سوء استفاده از آن به حداقل برسد.شما وقتی پیج رنک بالاتری داشته باشید در نتیجه بازدید کننده بیشتری و در نهایت سایت گرانتری خواهید داشت حتی خیلی افراد وب سایت ها را با پیج رنکشان مقایسه می کنند، به قول آقای حسین شرفی (یکی از بنیانگذاران سئو در ایران) اگر سایت شما بمنزله خانه شما در دهکده جهانی باشد ، سایت های با پیج رنک بالا مثل خانه هایی که در بالا شهر قرار دارند هستند.

  • PageRank چگونه محاسبه می گردد؟زمانیکه گوگل، هنوز یک پروژه دانشگاهی بود، طراحان آن، فرمول اصلی خود را در محاسبه پیج رنک بدین گونه بیان کردند. البته امکان دارد که آنها دیگر از این فرمول استفاده نکنند، اما امروزه هم به اندازه کافی دقیق به نظر میرسد.فرض کنیم که صفحه A دارای صفحات T۱ تا Tn است که به آن اشاره می کنند. d هم یک فاکتور کند کننده ( damping factor ) است که مقداری بین ۰ تا ۱ دارد. معمولا برای d مقداری معادل ۰.۸۵ انتخاب میشود. همچنین C(A) تعداد لینکهائی که این صفحه به صفحات دیگر داده است. در این صورت PageRank صفحه A مساوی است با :PR(A) = (۱-d) + d(PR(T۱)/C(T۱)+…+PR(Tn)/C(Tn)) d یک فاکتور تضعیف است که معمولا برابر هشتاد و پنج صدم در نظر گرفته میشود. T۱, T۲,…, Tn صفحاتی‌اند که به صفحه A لینک داده اند. C(T۱) نیز تعداد لینک‌هایی است که از صفحه T۱، خارج شده است.

    دقت کنید که PageRank صفحه Home معمولا دو نیم برابر صفحات داخلی میباشد.

    بنابراین حالت سلسله ای رای ها را برای PageRank در یک صفحه متمرکز میکند.

    تمامی صفحات تعداد لینکهای مساوی دارند و تمامی صفحات هم PageRank یکسان دارند.

  • سه اصل مهم:▪ اگر صفحه ای دارای اهمیت بالائی می باشد، آنرا در بالای مدل سلسله مراتبی قرار دهید.▪ اگر صفحات سایت شما دارای لینکهای خروجی زیادی هستند ، سعی کنید لینکهای داخلی سایت را افزایش دهید تا PageRank صفحات را ثابت نگه دارید.

    ▪ اگر صفحاتی از سایت شما دارای لینک خروجی نیست، افزایش تعداد لینکهای داخلی هیچ تائیری بر PageRank ندارد. پس دقت کنید که سایت خود را از حالت قابل استفاده خارج نکنید.

  • اهمیت داشتن Site Map

    داشتن Site Map به دودلیل مهم است

    اگر کاربر URL اشتباه وارد کند، اکثر سایتها یک صفحه غیر مفید به عنوان “۴۰۴ Page not found” نمایش میدهند. این برای کاربر مایوس کننده میباشد. بهتر است که صفحه این خطا به حالتی تغییر کند که اولا علت خطا را نمایش دهد و ثانیا Site Map را هم نمایش دهد .

    لینک دادن به Site Map در هر صفحه تعداد لینکهای داخلی را افزایش میدهد و در نتیجه از هدر رفتن آراء بر ای ارتقاء PageRank جلوگیری میکند.

    یک layout خوب برای صفحات وب که شامل document طولانی می باشد این است که ، آن document را به چند صفحه تقسیم کنیم و بروی صفحات یک Navigator برای رفتن به صفحات بعد و قبل قرار دهیم و همچنیم در تمام صفحات هم به صفحه Home یک لینک دهیم.

    پس میتوان گفت که: با اضافه کردن تعداد لینکهای داخلی به سایت خود ، می توانید PageRank را به طور مساوی بین صفحات سایت تقسیم کنید.

    ولی در مدل سلسله مراتبی میتوان رای ها را به سمت صفحه Home‌متمرکز کرد و PageRank آنرا بالا برد.

    از این روش برخی از سایتها برای بالا بردن PageRank استفاده می کنند که اگر رباتهای گوگل (Google&#۰۳۹;s robots‌) متوجه آن شوند به احتمال زیاد از حضور آن سایتها در فهرستهای گوگل جلوگیری میکنند.

اشتراک گذاری :
مطالب زیر را حتما بخوانید

آشنایی با امکانات جالب و جدید وردپرس نسخه ی ۴٫۵

امکانات جدید وردپرس ۴٫۵ چند روز پیش شاهد ارائه نسخه بتای وردپرس ۴٫۵ بودیم و پیشبینی ...

وردپرس ورژن ۶ گفته ها و ناگفته ها

مقدمه همه چیز در مورد وردپرس ورژن ۶ در پارس وردپرس وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) ...

پشتیبانی از ویژگی Instant Article در وردپرس

پشتیبانی وردپرس از Instant Article در شبکه ی اجتماعی فیسبوک ویژگی با عنوان Instant ...

دیدگاه کاربران
نظرات کاربران برای این مطلب را دنبال کنید


برای نمایش دیدگاه کلیک کنید
    ۰ دیدگاه ثبت شده
اطلاعات پست

۳۳۵۸

بازدید

۰

دیدگاه

0

علاقه مندی

5 از 1 رای
  • تاریخ انتشار
  • ۱۶ مرداد ۱۳۹۳
  • آخرین بروزرسانی
  • ۱۳ خرداد ۱۳۹۴
  • دسته‌بندی‌
  • خبرهای وردپرسی
  • لینک کوتاه
  • برچسب ها
  • , , , , , ,
  • + نمایش تمام جزئیات